Jdi na obsah Jdi na menu
 


SECESE
Období let 1890 - 1918 se nese v duchu nového stylu - secese. Vyznačuje se výraznou rostlinnou a geometrickou stylizací. Do světa módy přicházejí nové tendence a trendy, ale i opakování z minulých období hlavně v ženském oblečení. Vzniká nový typ oděvu se zvonovou sukní, kterou doplňuje blůza se stojatým límcem. Linie šatů se stylizuje do secesního tvaru S. I v tomto období se ještě uplatňoval korzet, který tvaroval ženskou postavu. Denní oděv se stále více přizpůsoboval současným potřebám a moderním trendům. Navzdory tomu večerní róby hýřily různorodostí materiálů a byly hotovými uměleckými díly. Obrazek

Začátkem 20. století se objevuje kostým s dlouhou zvonovou sukní, blůzkou a kabátkem. Symbolizuje demokratizaci ženského oblečení. Neodmyslitelnými oděvními doplňky byly malé, ale i rozměrnější klobouky, dekorované sušenými květy, ovocem a vycpanými ptáky.

Nejdále v úsilí o nový styl, který pronikl všemi druhy umění, byla Anglie. K tomuto stylu se ale hlásily i Spojené státy, Belgie, Francie a nakonec i Vídeň a Praha.

Konec první světové války se v módě vyznačoval především emancipací ženského oděvu. V Čechách doznívající secese pomalu ustupovala a ženy postupně odkládaly korzety a šněrovačky a komplikované součásti oděvu, které omezovaly v přirozeném pohybu a přísně diferencovaly styl jednoho pohlaví.

Dívky a ženy se oprostily od množství spodnic a ve výběru oblečení začaly klást důraz na pohodlnost a praktičnost. Inspirace mužským šatníkem je evidentní po celá 20. léta 20. století.

Na našem území vznikal samostatný stát a princip autonomie a nezávislosti pronikal i do oblasti módy.
Ústava nově vzniklé republiky stanovovala: „Výsady rodu, pohlaví a zaměstnání se neuznávají …“ , a tak mohlo začít pozvolné pronikání žen do politického, univerzitního, podnikatelského, společenského a sportovního prostředí. V roce 1919 bylo ženám zákonem přiznáno aktivní i pasivní volební právo, dále se jim otevřely všechny střední školy i univerzity, po dostudování nacházely ženy nové možnosti uplatnění. Jeden z první zákonů nového státu zrušil celibát žen zaměstnaných ve veřejných službách, současně jim přiznal nárok na stejně vysoký plat jako mužům a usnadnil rozvod. A tak se postupně vytvářel charakter moderní ženy, jež se projevoval nejenom zkracováním sukní a nošením kalhot. Obrazek

Požadavkem na moderní ženu se stala ušlechtilost ve všech oblastech konání, oceňovaly se vlastnosti získané uplatněním v zaměstnání a ve společenském životě – přesnost, odpovědnost, věcnost a politická a ekonomická angažovanost. Osobnost moderní ženy však měla být také harmonická, a tak se s intelektuálními a morálními kvalitami rozvíjela současně i tělesná kultura pěstující zdraví, zdatnost a krásu.

Morálním vzorem byla manželka prvního prezidenta Charlotta Garrigue Masaryková. Oceňovala se její moudrost, ušlechtilost i statečnost.

Filmové a divadelní herečky se staly nejenom vzorem emancipace, ale i vkusu a oblékání. Mezi úspěšné podnikatelky se zařadily např. majitelky módních salonů Hana Podolská, Arnoštka Roubíčková a Heda Vlková.

Ze světových módních tvůrců v této době nejvíce vynikali Paul Poiret, Mariano Fortuny, Jeanne Lanvin, Jeanne Paquin a Jean Patou. O několik let později se prosazuje nezapomenutelná Coco Chanel.
Sportovní móda

Rozvoj sportu s sebou přinesl i otázku sportovního oblečení. Pouze několik tradičních druhů sportu, jako byly lov a hon či jízda na koni, mělo své speciální oblečení.

Kolem přelomu století se mezi sporty zařadil automobilismus. Vyžadoval především ochranu proti prachu a nepříznivému počasí, to znamená dlouhý plášť, důkladnou automobilovou čapku ovázanou u dam dlouhou šálou a plátěnou masku s brýlemi.


V meziválečném období se sport stal součástí moderního životního stylu. Dobovým ideálem byla emancipovaná, štíhlá, opálená, nakrátko ostříhaná dívka, a spolu s ní mladý muž sportovního ducha i vzhledu s vlastnostmi a chováním anglického gentlemana. Tito mladí lidé v zimě zaplňovali městská kluziště i venkovské rybníky, podnikali lyžařské výlety do hor, pěstovali cyklistiku, pěší turistiku i automobilové či motocyklové výlety, objevili letecký sport, současně se mohli již i v zimě koupat a plavat v krytých bazénech.

Stále se provozovaly tradiční sporty jako jízda na koni, lovy a hony. Obliba sportu si vyžádala rozvoj a diferenciaci sportovního oblečení, které muselo být praktické a trvanlivé. Základními předpoklady byly kvalitní materiály – nejlépe skotské vlněné tkaniny nebo manšestr – a pohodlný střih. Většina moderního sportovního oblečení přicházela z Anglie a přinesla si s sebou anglická označení – pro úzké kalhoty ke kolenům breeches či široké knickerbockers, česky zvané pumpky, různé bundy nazývané windbreaker nebo lumberjack, dále svetry – pullover a rozepínací cardigan, pláště trenchcoat, tenký slicker či teplý ulster. Symbolem moderní doby se pro svou účelnost a jednoduchost stal overall – kombinéza.

Sportovní oblečení bylo natolik oblíbené, že se jeho styl prosadil ve všech typech konvenčního módního odívání. Bohužel jeho obliba je zřejmě příčinou, že se do dnešní doby zachovalo jen vzácně.

Odívání v každé historické epoše dotvářelo každodenní pracovní i společenský život v jeho rozmarech či praktické stránce. I v současnosti tvoří důležitý projev kulturnosti v životě každého člověka - oblékat se vkusně s přihlédnutím na oděvní styl, společenské postavení a estetické cítění jeho nositele.

Obrazek

Obrazek